استفاده ی اروپایی‌ها از کمربند مجلسی مردانه برای گرم کردن خانه های خود در زمستان

همه چیز در مد جهانی با مصر باستان آغاز شد. این در حال حاضر یک مکان رایج است. کمربند مجلسی مردانه و کمربندهای دیگر  نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

شاید اولین کمربند ثبت شده در تاریخ، کمربند مصری باستان “skhenti” را محکم کرد. این در واقع یک طناب معمولی بود اما از آنجایی که در مورد فراعنه و اشراف بود، حتی در قدیمی ترین نسخه های خطی به چنین چیزهای کوچکی اشاره شده است.

با این حال شکی نیست که مردم مدتها قبل از اینکه یاد بگیرند آن را به صورت کتبی گزارش کنند، لباس ها را در کمربند می کشیدند.

وظیفه اصلی کمربند این است که اجازه ندهد باد کف لباس را باد کند و سرما به زیر آن نفوذ کند. در ابتدا یک کمربند (یا طنابی که به عنوان کمربند عمل می کرد) به یک گره بسته می شد. با گذشت زمان، بشر بر کار با فلز مسلط شد و یک سگک در کمربند ظاهر شد.

کمربند چرمی با سگکی که ساکنان باستانی سیکلادس و سایر جزایر یونان و همچنین شبه جزیره پلوپونز می پوشیدند در حال حاضر به معنای امروزی ما یک کمربند است.

روی مجسمه‌های باستانی، تن پوش‌های تقریباً تمام الهه‌های یونان با کمربند بسته شده‌اند و روی برخی از آنها سگک‌های طرح‌دار و نقش برجسته‌ای که توسط مجسمه‌ساز حک شده است را می‌بینید.

از زمان های قدیم، یک کمربند تزئین شده بسیار نشانه ای از تجمل در نظر گرفته می شد. نه تنها سگک تزئین شده بود.

خود کمربند، یعنی نواری از چرم، با روکش های فلزی (“نارچ”) تزئین شده بود. با توجه به دکور سگک ها، دانشمندان چیزی کمتر از سطح فرهنگ مادی صاحبان آنها قضاوت نمی کنند.

مردم عصر برنز سنجاق‌های ریخته‌شده نسبتاً ابتدایی می‌ساختند و در دوران هلنیستی، جواهرسازان شاهکارهای واقعی طلا و نقره را خلق می‌کردند.

در دوران باستان در قرون وسطی و حتی در عصر جدید کمربند مردانه فقط یک وسیله کمد لباس عملی نبود، بلکه بخشی از تجهیزات نظامی بود: غلاف هایی از فولاد سرد به آن متصل می شد.

هوپلیت های پیاده نظام یونان باستان به شدت مسلح و لژیونرهای رومی کمربند پهنی با جزئیات فلزی روی پوست ضخیم گاو داشتند که بخشی از زره محافظ معده بود.