استفاده از رنگ در پژوهش نیمه تجربی

در این پژوهش از طرح نیمه تجربی پس آزمون استفاده شد.
رنگ متغیر مستقل در دو ثابت شد.
سطوح: رنگی (همخوان و ناهمخوان)، در حالی که  رنگ اکریلیک وستا آکروماتیک به عنوان کنترل استفاده شد.
نرخ ماندگاری یعنی توانایی نگهداری و بازیابی اطلاعات، متغیرهای وابسته بودند.
دانشجویان فوق لیسانس اولابیسی جامعه آماری این مطالعه را دانشگاه اونابانجو تشکیل داد.
30 (30) از این گروه از دانش آموزان بودند به صورت تصادفی برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند.
فهرست خواندن تک واژه ها در رنگ های بی رنگ، همخوان و ناهمخوان تولید شد.
بیست تک کلمات حداکثر سه هجا فهرست شده و اینها بر روی صفحات سفید چاپ شده است.
در دسته اول برای چاپ کلمات روی برگه های سفید از “رنگ رنگی”، جوهر سیاه استفاده شده است.
برای “رنگ کروماتیک” اینها در دو دسته انجام شد؛ (1) رنگهای متجانس، همان بیست کلمه در رنگ هایی چاپ شد که هستند
مرتبط با کلمات به عنوان مثال کلمه “زرد” با رنگ زرد یا “خطر” با رنگ قرمز چاپ شده است.
برای ناسازگار رنگ‌ها، همان بیست کلمه چاپ شد، این بار در رنگ روغنی مات  که با کلمات مرتبط نیستند.
را کلمه “زرد” با رنگ بنفش یا “خطر” با رنگ آبی چاپ شده است.
شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از سه شرایط رنگی: همخوان، ناهمخوان تخصیص داده شدند.
و رنگ های آکروماتیک ده دانش آموز در شرایط رنگ همخوانی، شرایط رنگ ناسازگار بودند و شرایط کنترل رنگ آکروماتیک به ترتیب.
به پاسخ دهندگان لیست خواندن تک کلمه ای در داده شد رنگ های بی رنگ، همخوان و نامتجانس. به هر گروه بیست متن فهرست خواندنی تک کلمه ای داده شد
مواد مورد مطالعه، به یک گروه چاپ سیاه و سفید (رنگ های رنگی) و به گروه دیگر  رنگ صنعتی اپوکسی همخوان داده شد.
چاپ ها و دیگری چاپ های رنگی نامتجانس.
به شرکت کنندگان در هر گروه ده دقیقه فرصت داده شد تا مطالعه کنند این کلمات، پس از آن اوراق حاوی لیست جمع آوری شد.
سپس به شرکت کنندگان مقداری داده شد یک کار ساده ریاضی که به مدت سی دقیقه انجام می شود.
هدف از کار حسابی حفظ شرکت کنندگان بود از تکرار کلمات قبل از اینکه از شما خواسته شود آنها را به خاطر بیاورید.
سپس به هر یک از شرکت کنندگان یک برگه خالی داده شد که در آن از آنها خواسته شد تا کلمات موجود در لیست را به خاطر بیاورند.
عملکرد در آزمون یادآوری به عنوان داده استفاده شد.
داده های جمع آوری شده برای تعیین اثرات متغیرهای مستقل (آکروماتیک، رنگهای همخوان و نامتجانس) بر روی متغیر وابسته (نرخ ماندگاری).
آمار توصیفی و تجزیه و تحلیل در تجزیه و تحلیل داده ارنگ نسوز استیل از واریانس (ANOVA) استفاده شد.
  • منابع:
    1. Colour in Learning: It’s Effect on the Retention Rate of Graduate Students
  • تبلیغات: 
    1. طوطی که فرد دروغگو را شناسایی و رسوا کرد!
    2. راز اسانی برای ثروتمند شدن از زبان دختری!
    3. شیر آلاتی که آب طلا از آن جاری می شد.
    4. از بین رفتن کل حشرات موذی فقط با استفاده از یک محصول